Varför Heath Ledger ska ha postum Oscar

Okej, jag erkänner. Jag var sanslöst skeptisk mot Heath Ledgers rolltolkning av Jokern i senaste Batman-filmen. Jag ansåg att hans insats var glorifierad och upphöjd på grund av/tack vare skådespelarens död tidigt förra året. Hade Ledger inte tagit den där "ofrivilliga" överdosen hade han aldrig vunnit något pris för rollen som skurk. Sedan såg jag filmen...

Jag har inte sett maken till prestation sedan de stora filmernas stora mästare. Då pratar jag Marlon Brando, Steve McQueen, Robert De Niro, Sean Penn och andra grymma karaktärskådisar. Heath Ledger slår sig, i och med insatsen i The Dark Knight, med bravur in bland dessa oöverträffliga skådespelare. Jack Nicholson var fantastisk som Batmans ärkefiende när det begav sig i Tim Burtons mörka film från 1989. Men det som Ledger presterar i sin karriärs näst sista roll är på gränsen till övermänskligt.



Dock är inte det första gången han gör en bra rolltolkning och då tänker jag i första hand på Candy och i andra hand Brokeback Mountain (hans hittills enda oscarnominering) utan australiensaren har gjort många bra roller. I slutet av januari är det ett år sedan en av vår tids bästa skådespelare gick ur tiden. Månaden efter kommer killen, som borde fyllt trettio i april, få en oscar postumt för sin numera redan klassiska rolltolkning av Jokern. Det kommer bara bli löjligt att se de nominerade i kategorin "bästa manliga biroll" och se deras miner när de zoomas in i direktsändning. För alla vet hur det kommer att sluta. Död eller levande - Heath Ledger är 2008 års absolut bästa skådespelare...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback