Oscarsgalan 2009 ...

Nu mina kära läsare tänker jag skriva om mitt favoritämne, nämligen film. Du som är mer intresserad av hur amöbors levnadsförhållande har ändrats i den tropiska delen av Afrika och hur man bearbetar dessa psykologiskt för bästa möjliga levnadsstandard kan scrolla ner till ert mer intressanta ämne.

Oscarsgalan 2009 var helt klart den bästa gala jag sett. Eller, den bästa gala som jag kommer ihåg. Det fanns skandaler och det fanns fantastiska och minnesvärda scener. Jag rankar de fem mest minnesvärda ögonblicken som du missade live när du valde att istället ligga och sova.

Plats numero cinco

Åtskilliga skådespelare har under 2009 (efter 2008 års gala) lämnat jordelivet för en förhoppningsvis bättre värld ovan. Queen Latifah uttrycker vår sorg över deras frånvaro på ett fantastiskt sätt och i bakgrunden syns bilder på de avlidna personerna. Paul "The very Blue Eyes" Newman är väl den jag personligen saknar mest.



Plats numero quatro

Jag hoppas inte ni har missat i vilket skick Joaquin Phoenix befinner sig i just nu. Väldigt skäggig och iförd solglasögon så gästade han någon känd talkshow-värd för några veckor sedan. Detta gjorde Ben Stiller stor komik av när han skulle presentera ett pris tillsammans med Natalie Portman. STOR humor!



Plats numero tres

Okej, jag hade accepterat att Mickey Rourke fått gå hem med en guldgubbe men jag blev fantastiskt glad över att man vågade ge Sean Penn priset för bästa manliga huvudroll. Sean Penn är känd för att inte hålla tyst utan han säger ofta som han känner och detta har troligtvis kostat honom en och annan guldgubbe. Men i år fick han äntligen hålla ett tacktal och givetvis gick han till angrepp, dels mot homofobin inom Hollywood men även ett angrepp på människorna som röstar mot homoadoption. Han passade på att hylla Barack Obama också. Se själva. Världens bäste skådespelare ger ett magnifikt tal.



Plats numero dos

Äntligen. Efter sju sorger och åtta bedrövelser så fick Kate Winslet äntligen sin åtråvärda gubbe. Efter fem förluster blev det till slut sjätte gången gillt och gissa om hon var glad. Gissa om jag var glad. Kate Winslet är en underskattad, av någon anledning, skådespelerska och det är framförallt den yngre generationen som skrattar åt Titanic som anser henne vara ovärdig som oscarmaterial. De kan inte ha mer fel. Hon har varit nominerad sex gånger, Meryl Streep femton. Jag behöver kanske inte vidareutveckla min tes hoppas jag.



Plats numero uno

Heath Ledger. Jag säger bara Heath Ledger. Det han åstadkommer i The Dark Knight som Jokern. Magiskt. Fantastiskt. En stor skådis har lämnat oss alldeles för tidigt.




Nä, du hittar troligtvis ingenting om amöborna här nere. Börja inse att film är balsam för själen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback